Algemene voorwaarden

Vaste afspraken tussen cliënt en zorgaanbieder in de mondzorg.

1. Begrippen

Wat wordt in deze afspraken bedoeld met …

Zorgaanbieder: De solistisch werkende zorgverlener, de rechtspersoon die

bedrijfsmatig mondzorg verleent, een organisatorisch verband van natuurlijke

personen die bedrijfsmatig mondzorg verlenen of doen verlenen of de natuurlijke

persoon die bedrijfsmatig mondzorg doet verlenen.

Cliënt: De natuurlijke persoon die mondzorg vraagt of aan wie mondzorg

wordt verleend.

Zorgverlener: De natuurlijke persoon die de zorg verleent. Dit kan zijn de

zorgaanbieder zelf of een voor de zorgaanbieder werkende persoon.

Vaste afspraken: De in dit overzicht opgenomen vaste afspraken cliënt –

zorgaanbieder, die de relatie tussen de cliënt en zorgaanbieder regelen en

de rechten en plichten over en weer.

Vertegenwoordiger: De persoon of personen door wie de cliënt op grond van

de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt

vertegenwoordigd.

Patiëntenversie: Zodra de definitieve versie van de Zorgstandaard

‘Tandprothetische zorg’ gereed is, stelt de ONT in samenspraak met de

Patiëntenfederatie Nederland zo snel mogelijk een patiëntenversie op. In deze

versie wordt voor (aanstaande) patiënten helder beschreven wat zij mogen

verwachten van tandprothetische zorg en welke inzet zo mogelijk van henzelf

wordt verwacht, teneinde gezamenlijk kwalitatief goede zorg te realiseren.

Wet: Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de Wet op de geneeskundige

behandelingsovereenkomst, vastgelegd in de artikelen 7:446 t/m 7:468 BW en de

Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ).

Behandelingsovereenkomst: De overeenkomst inzake geneeskundige

behandeling ‐ in deze algemene voorwaarden verder aangeduid als de

behandelingsovereenkomst ‐ is de overeenkomst waarbij een natuurlijke persoon

of een rechtspersoon, de hulpverlener, zich in de uitoefening van een

geneeskundig beroep of bedrijf tegenover een ander, de opdrachtgever, verbindt

tot het verrichten van handelingen op het gebied van de geneeskunst,

rechtstreeks betrekking hebbende op de persoon van de opdrachtgever of van

een bepaalde derde. Degene op wiens persoon de handelingen rechtstreeks

betrekking hebben wordt verder aangeduid als de cliënt.

Prijsopgave: Een voor de cliënt vrijblijvend aanbod, bestaande uit een

mondeling of schriftelijk overzicht van activiteiten ter uitvoering van een

behandeling en de daarbij behorende tarieven.

Praktijk: De behandelruimte van de zorgaanbieder, inclusief wachtkamer, balie

of andere ruimtes waar de cliënt als onderdeel van de behandeling gebruik van

maakt.

Incident: Een onbedoelde gebeurtenis die tot schade aan de cliënt heeft

geleid of nog kan leiden.

Wanneer zijn de in deze algemene voorwaarden opgenomen

afspraken van toepassing?

1. Deze afspraken zijn van toepassing op de behandelingsovereenkomst

tussen u en de zorgaanbieder.

2. Veel wat in deze afspraken staat is ook wettelijk al zo geregeld. Als

deze afspraken afwijken van wat ook al door een wet geregeld is, dan

heeft de wettelijke bepaling altijd voorrang.

Met wie maakt de zorgaanbieder afspraken als ik daar zelf niet toe

in staat ben?

De zorgaanbieder maakt de afspraken dan met uw vertegenwoordiger of

curator. De mogelijkheden van vertegenwoordiging van cliënten worden

geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het

Burgerlijk Wetboek. Kort gezegd komt dat er dan meestal op neer dat de

afspraken met uw partner of kind worden gemaakt, tenzij er een door de

rechter benoemde “vertegenwoordiger” is.

Ik weet helemaal niets van deze afspraken af.

De zorgaanbieder heeft mij nooit verteld dat die golden. Wat nu?

De zorgaanbieder moet u vooraf vertellen dat deze afspraken bestaan en

waar u ze kunt nalezen. Heeft hij dat niet gedaan dan zijn ze op de

behandelingsovereenkomst tussen u en de zorgverlener niet van

toepassing.

Mag ik met mijn zorgverlener andere afspraken maken dan

hierboven genoemd?

Ja, dat kan. Ook de zorgverlener mag andere afspraken voorstellen. Maar

die moeten dan wel schriftelijk bevestigd worden door de zorgverlener en u

moet het er mee eens zijn.

Wijziging afspraken

1. Deze afspraken cliënt‐zorgaanbieder mondzorg kunnen slechts

worden gewijzigd door de Organisatie van Nederlandse

Tandprothetici (ONT), de Consumentenbond en de

Patiëntenfederatie Nederland.

2. Iedere twee jaar zullen deze algemene voorwaarden door de in lid 1

van dit artikel genoemde partijen worden geëvalueerd en waar nodig

aangepast.

2. De overeenkomst

Wat wordt geregeld in de behandelingsovereenkomst?

In de behandelingsovereenkomst staan de met u overeengekomen

afspraken en voorwaarden die gelden voor de zorg‐ en dienstverlening aan

u. Daarnaast kan de zorgaanbieder nog aparte betalingsvoorwaarden

hebben.

Hoe komt de behandelingsovereenkomst tot stand?

1. Doordat u zich inschrijft bij de zorgaanbieder.

2. De inschrijving gebeurt na een eerste consult, waarin een anamnese

is afgenomen en u de door de zorgaanbieder benodigde verdere

informatie heeft verstrekt (NAW gegevens, Burgerservicenummer

e.d.).

3. Bij het inschrijven moet u zich legitimeren met een geldig

legitimatiebewijs.

4. De zorgaanbieder gaat na of er sprake is van vertegenwoordiging

zoals is bedoeld in artikel 3 van deze afspraken, en ook of er voor u

sprake is van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen.

3. Informatie

Welke informatie moeten zorgaanbieders altijd geven?

Uw zorgaanbieder zorgt er in ieder geval voor dat u, voor dat u zich bij hem

inschrijft, op zijn website of op een andere manier informatie kunt lezen

waardoor u goed kunt kiezen tussen verschillende zorgaanbieders, dus

bijvoorbeeld informatie over welke behandelingen hij aanbiedt, maar ook

over de tarieven en de kwaliteit, en de ervaringen van andere cliënten met

die zorg. Maar ook informatie over:

a) naam en functie van de bij de zorgaanbieder werkende zorgverleners

(bijvoorbeeld het BIG registratienummer indien van toepassing).

b) hoe en met welke andere zorgaanbieders afspraken zijn gemaakt als

deze bij de behandeling betrokken moeten zijn.

Daarnaast over praktische zaken als:

a) het adres, de openingstijden en de bereikbaarheid van de praktijk.

b) het gebruik van het Burgerservicenummer (BSN) in de zorg.

c) deze vaste afspraken en de door de zorgaanbieder gehanteerde

betalingsvoorwaarden.

d) hoe en waar u eventuele klachten kunt indienen.

e) eventuele zaken die iets zeggen over de kwaliteit van werken zoals

een inschrijving in het Kwaliteitsregister Tandprothetici (KRTp).

Wat moet ik de zorgaanbieder vertellen?

De zorgaanbieder heeft er ook recht op informatie van u te krijgen.

Bijvoorbeeld:

a) over uw gezondheid en het gebruik van geneesmiddelen (of

wijzigingen daarin tijdens de inschrijving bij deze zorgaanbieder) of

bezoek aan een andere (mond)zorgaanbieder of andere zorgverlener.

Die informatie heeft de zorgaanbieder nodig om u goed te kunnen

informeren, behandelen en eventuele risico’s te kunnen inschatten.

Maar ook moet u de zorgaanbieder informeren over:

b) wie uw vertegenwoordiger is of als zich daarin iets wijzigt.

c) of er sprake is van een schuldsaneringsregeling.

Welke informatie geeft de zorgaanbieder over een mondonderzoek

of behandeling?

1. Uw zorgaanbieder licht u duidelijk en als u dat wilt schriftelijk in over:

a. het voorgenomen onderzoek.

b. de voorgestelde behandeling.

c. welke andere behandelingsmogelijkheden voor uw

mondprobleem zijn.

d. het verloop van onderzoek of de behandeling en eventuele

(mond)problemen.

2. De kosten van het onderzoek of de behandeling.

3. Als de kosten € 250 of meer zijn, ontvangt u schriftelijk en/of digitaal

een prijsopgave. Indien dit niet mogelijk is, informeert de

zorgaanbieder u mondeling over de kosten van de behandeling tenzij

ook dat niet mogelijk is. Ook adviseert de zorgaanbieder u om bij uw

verzekeraar na te gaan of de kosten van de behandeling onder uw

verzekering vallen.

4. Soms moet de zorgaanbieder tijdens de behandeling besluiten af te

wijken van de eerdere afspraken. Dat kan ook gevolgen hebben voor

de kosten. U zal over die afwijking worden geïnformeerd, tenzij dit

redelijkerwijs niet mogelijk is.

5. De zorgaanbieder geeft duidelijke informatie over de reden van de

voorgeschreven medicatie.

6. De zorgverlener vraagt u altijd of u de informatie heeft begrepen en

of er nog vragen zijn. Bij kinderen past de zorgaanbieder de

informatie bovendien aan de leeftijd aan.

Mag ik een andere zorgaanbieder vragen om zijn mening over de

behandeling, een zogenaamde second opinion?

1. Als u een andere zorgaanbieder wilt vragen om zijn mening over de

voorgestelde behandeling dan kunt u dat altijd doen. De kosten van

zo´n second opinion zijn wel voor uw eigen rekening of van uw

verzekeraar.

2. Als u er om vraagt geeft de zorgaanbieder u informatie die nodig is

voor de second opinion (bijvoorbeeld foto’s).

4. Zorgdossier en privacy

Is er een zorgdossier en hoe weet ik wat daar in staat?

Ja. In het zorgdossier bewaart de zorgaanbieder gegevens over u die van

belang zijn voor het nakomen van de overeenkomst. Het zorgdossier blijft

bij de zorgaanbieder, maar u kunt altijd vragen dit in te zien, aan te passen

of om een kopie vragen. Voor de kosten van een kopie mag de

zorgaanbieder deze wel in rekening brengen (tot een wettelijk

gemaximeerd bedrag).

Welke regels gelden er voor het bijhouden en bewaren van een

zorgdossier?

De zorgaanbieder houdt zich bij het bewaren van het zorgdossier aan de

geldende wet‐ en regelgeving. Voor gegevens in verband met een

geneeskundige behandeling geldt een bewaartermijn van vijftien jaar, of

zoveel langer als redelijkerwijs nodig is. De zorgaanbieder neemt verder de

Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) in acht.

Waarvoor mag de zorgaanbieder mijn gegevens gebruiken?

De zorgaanbieder gebruikt uw gegevens uitsluitend voor zover dat nodig is

voor:

• het bijhouden van uw dossier.

• de financiële afwikkeling en controle.

Verder mag de zorgaanbieder alleen noodzakelijke en voor zover mogelijk,

geanonimiseerde gegevens gebruiken voor:

• bewaking en bevordering van de kwaliteit van de zorgverlening,

waaronder ook valt de onderlinge toetsing met collega’s.

• onderzoek naar calamiteiten en bij intern gemelde incidenten, dit

teneinde kwaliteit te verbeteren.

• opleiding of onderwijs.

Kan ik een verzoek doen tot het vernietigen van (een deel van de)

gegevens in mijn dossier?

Ja, dat kan. Als u zo’n verzoek doet, vernietigt de zorgaanbieder uw

gegevens in principe binnen drie maanden. Alleen als het bewaren van die

gegevens van belang is voor iemand anders dan u zelf. of als vernietigen

van de gegevens wettelijk niet mag, zal de zorgaanbieder dat niet doen.

Laat mijn zorgaanbieder mijn zorgdossier door anderen inzien?

Nee, dat doet de zorgaanbieder niet. Zonder uw schriftelijke toestemming

mogen anderen geen inzage krijgen of gegevens uit het zorgdossier

ontvangen, tenzij dat wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer de

Inspectie voor de Gezondheidszorg om inzage vraagt.

Onder anderen worden niet verstaan:

a) medewerkers van de zorgaanbieder en andere zorgverleners, voor

zover dit voor een verantwoorde mondzorg/dienstverlening

noodzakelijk is en voor zover inzage noodzakelijk is voor de

taakuitoefening van de betreffende medewerker of zorgverlener.

b) de vertegenwoordiger van de cliënt voor zover inzage van gegevens

noodzakelijk is voor de uitoefening van diens taken.

Kunnen andere patiënten meekijken of meeluisteren?

De zorgaanbieder moet er voor zorgen dat uw privacy tijdens de

behandeling gewaarborgd wordt en hiervoor voorzieningen treffen.

Wie kunnen bij een handeling aanwezig zijn?

Als de zorgaanbieder een behandeling uitvoert waarvan redelijkerwijs kan

worden verwacht dat die door u als inbreuk op uw privacy kan worden

ervaren, dan zorgt de zorgaanbieder er voor dat dat met uw toestemming

gebeurt of dat dat buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt.

Anderen zijn niet:

• de zorgverlener zelf of degenen van wie de medewerking bij de

uitvoering van de handeling ook noodzakelijk is.

• uw curator/mentor of schriftelijk gemachtigde.

Wanneer de zorgaanbieder van plan is om bij een behandeling of een

gesprek een zorgverlener in opleiding of stagiaire aanwezig te laten zijn,

dan zal u daarvoor voorafgaand toestemming gevraagd worden.

5. Kwaliteit en afspraak

Protocollen richtlijnen en veldnormen

De zorgaanbieder levert zorg en diensten met inachtneming van de geldende

normen, richtlijnen en protocollen voor de mondzorg.

Gekwalificeerd personeel

1. De zorgaanbieder waarborgt dat bij de uitvoering van de

behandelingsovereenkomst uitsluitend gekwalificeerd en bekwaam

ondersteunend personeel wordt betrokken en dat ook zij handelen

volgens de normen, protocollen en richtlijnen.

2. De zorgaanbieder zorgt er voor dat het voor de cliënt duidelijk is welke

functie de betrokken medewerkers vervullen.

Zorgplicht

De zorgaanbieder heeft ten opzichte van de cliënt een zorgplicht.

Dit houdt in dat de zorgaanbieder in ieder geval:

1. zorgt voor continuïteit van noodzakelijke zorg bij zijn afwezigheid voor

zover nodig;

2. zorgt voor een actueel overzicht van de door de zorgaanbieder

verrichte handelingen in het patiëntendossierdossier;

3. afspraken maakt met ketenpartners over afstemming, samenwerking

en verantwoordelijkheden in de zorg aan de cliënt.

Betrekken van derden bij het uitvoeren van (onderdelen van) zorg

De zorgaanbieder kan, in het kader van de behandeling, derden opdracht

geven tot de levering van diensten of producten. De zorgaanbieder betracht

hierbij zorgvuldigheid en informeert de cliënt hierover. De zorgaanbieder

blijft naar de cliënt toe verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling.

Informeert de zorgaanbieder u over incidenten?

Als er een incident in de behandeling is geweest waar u merkbare gevolgen

van heeft of kunt hebben,

a) neemt de zorgaanbieder daarover na het ontdekken van het incident

direct contact op met u.

b) onderneemt de zorgaanbieder wat nodig is om eventuele negatieve

gevolgen van het incident voor uw gezondheidssituatie weg te nemen

of te beperken.

c) verzamelt de zorgaanbieder in aanvulling op het ter beschikking

stellen van een volledig dossier, andere gegevens die behulpzaam

kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten.

d) verleent de zorgaanbieder medewerking aan een door u gewenste

second opinion.

Zodra de toedracht van het incident bekend is, informeert de zorgaanbieder

u duidelijk over aard en toedracht van het incident en wordt dit in uw dossier

opgenomen.

6. Betalingsvoorwaarden

(Hoe) moet ik betalen voor de zorg- en dienstverlening?

1. De zorgaanbieder maakt eventueel gebruik van

betalingsvoorwaarden. Indien van toepassing, dan zijn deze bij het

sluiten van de behandelingsovereenkomst aan u kenbaar gemaakt.

Hierin is in ieder geval opgenomen of, en zo ja van welke, er van een

factorings‐ en clearingbedrijf gebruik wordt gemaakt voor het

versturen en/of incasseren van de nota’s en de consequenties

daarvan voor wat betreft vragen en opmerkingen ten aanzien van de

nota.

2. Uit de betalingsvoorwaarden blijkt welke betalingstermijnen en

sancties bij niet‐betalen worden gehanteerd.

3. De zorgaanbieder kan de rekeningen rechtstreeks doorsturen aan de

verzekeraar. Indien deze niet betaalt stuurt de zorgaanbieder de

rekening alsnog rechtstreeks naar u. Vanaf het moment van

doorsturen naar u geldt opnieuw de van toepassing zijnde volledige

betalingstermijn.

7. Einde overeenkomst

Wanneer eindigt de behandelingsovereenkomst?

De behandelingsovereenkomst eindigt:

• op de einddatum als in behandelingsovereenkomst is genoemd.

• als u en de zorgaanbieder dat allebei willen; in dat geval wordt de

beëindiging schriftelijk vastgelegd.

• bij uw overlijden.

• als deze door u of door de zorgaanbieder onder de hieronder

omschreven voorwaarden wordt opgezegd.

• door ontbinding door de rechter.

Als er bij de beëindiging al behandelingskosten en materiaal‐ en

techniekkosten zijn gemaakt, voor zover deze bij de betreffende

behandeling afzonderlijk in rekening worden gebracht, moet u deze kosten

nog betalen.

Kan ik de behandelingsovereenkomst opzeggen?

U kunt de behandelingsovereenkomst op elk moment opzeggen. U moet de

opzegging met een e‐mail of een brief sturen naar de zorgaanbieder.

Kan de zorgaanbieder de behandelingsovereenkomst opzeggen?

De zorgaanbieder mag de behandelingsovereenkomst per brief en met

inachtneming van een redelijke opzegtermijn alleen opzeggen als:

• de zorgaanbieder de zorg die u nodig heeft niet (meer) kan of mag

verlenen, bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat

de zorgaanbieder geen goede zorg meer kan bieden.

• de zorg niet langer nodig is.

• u de verplichtingen uit de behandelingsovereenkomst niet nakomt of

u zich zodanig gedraagt dat het voor de zorgaanbieder niet (meer)

mogelijk is om een goede behandeling te geven; de zorgaanbieder

moet dan naar redelijkheid proberen om de redenen voor de

opzegging met u te bespreken en u wijzen op de klachten‐ en

geschillenregeling.

• u een betalingsachterstand heeft, tenzij er medische redenen zijn om

de behandeling niet te stoppen. De zorgaanbieder moet u dan eerst

op uw tekortkoming hebben gewezen en moet aangeven dat de

behandeling zal worden opgeschort of dat u voortaan contant moet

betalen.

• er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging die wij met u

hebben besproken.

8. Klachten en geschillen

Wat kan ik doen met een klacht over de zorgaanbieder?

De zorgaanbieder heeft een op de wet gebaseerde klachtenregeling die te

vinden is op de website van de zorgaanbieder. U kunt deze klachtenregeling

ook op papier krijgen. Daarin staat ook vermeld hoe u contact kunt leggen

met de onafhankelijke klachtenfunctionaris.

Wat als mijn klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld?

Ook kunt u direct naar de geschilleninstantie als van u in redelijkheid niet

verwacht kan worden dat u de klacht eerst bij de zorgaanbieder indient.

Welke procedure geldt er bij een geschil?

Als uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost heeft u 12 maanden de tijd

om een geschil aanhangig te maken bij de Stichting Geschilleninstantie

Mondzorg indienen. Deze op de wet gebaseerde geschillenregeling is te

vinden op de website van de zorgaanbieder. U kunt deze ook op papier

krijgen. De geschilleninstantie behandelt klachten en claims en kan een

schadevergoeding toekennen van ten hoogste € 25.000.

De klachten‐ en geschillenregeling is gebaseerd op de Wet kwaliteit,

klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en afgestemd met consumenten‐ en

patiëntenorganisaties.

Kan ik ook naar de rechter?

U kunt er altijd voor kiezen om de rechter in te schakelen.